Selasa, 28 Januari 2014

Proposal Kebudayaan

“WAYANG KAMPUNG SEBELAH”
Inovasi Kabudayan wonten ing Jaman Globalisasi

Dening :
Afwaz Muhamad Afif
11205244040

PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA JAWA
FAKULTAS BAHASA DAN SENI
UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA
2014




BAB I
PURWAKA

A.    Dhasaring Panaliten
Menungsa ingkang dipunciptakaken dening Gusti anggadhahi sipat ingkang asli, inggih menika dados makhluk ingkang sosial. Makhluk sosial inggih menika makhluk ingkang boten saged gesang piyambak wonten ing padintenan, temtu mbethaken biyantu saha sosialisasi kaliyan menungsa sanesipun. Saking wujud aslinipun menika, menungsa ngasilaken pinten-pinten saking usaha saking jiwa sarta raganipun. Babagan ingkang dipunasilaken menika saking rasa, karsa saha cipta. Rasa, karsa saha cipta menika ingkang asring dipunsebat budaya wonten ing menungsa. 

Budaya utawa kabudayan ingkang sampun nyawiji wonten ing kagesangan menungsa menika kedah dipunjagi saha dipunrembaka dening menungsa menika piyambak. Wujudipun budaya menungsa menika saged arupi unsur ingkang konkrit utawi abstrak. Konkrit kadosta menapa ingkang saged dipuntingali sarta dipunraosaken langsung dening pancaindra menungsa. Wujudipun abstrak kadosta kapitadosan ingkang wonten ing padintenan sosial.
Wonten ing Indonesia kathah kabudayan-kabudayan ingkang dipunasilaken dening sosial ingkang anggadhahi piwulang saha esensi inggil. Piwulang menika saged dipundadosaken wosing gesang saha cerminan saking masarakat setempat. Kathah kabudayan sakig pinten-pinten daerah, kadosta wonten ing daerah Sumatra, Papua saha Jawa. Kabudayan saking saben daerah menika anggadhahi werni saha karakteristikipun piyambak-piyamabak, manut saking sosial ingkang wonten. Kadosta wonten ing Jawa, kabudayan ingkang dipunasilaken dening masarakatipun sampun kawentar dumugi manca. Kathahing kabudayan wonten ing Jawa menika dadosaken masarakat ingkang wonten ing Jawa tansah nggulawenthah babagan sastra, senia saha endahing gesang. Sengga gesangipun tansah wonten ing lingkup sipat budi luhur.
Kabudayan-kabudayan wonten ing Jawa kathah jinisipun, wiwit saking tari-tarian, adat masarakat, upacara tradisi saha wayang utawi babagan pedahalangan. Sedaya kabudayan menika anggadhahi piwulang luhur ingkang  boten pareng dipuntilar dening tiyang Jawa menika piyambak. Salah satunggaling kabudayan ingkang kawentar inggih menika babagan pewayangan. Wayang ingkang dipunlestantunaken dening masarakat Jawa dumugi sakmenika taksih saged eksis wonten ing majenging jaman ingkang sampun nyawiji kaliyan unsur globalisasi. Sejatosipun wayang menika anggadhahi pathet utawi patthokan ingkang mligi wekdal dipunlakokaken dening dhalang wonten ing jagad pakeliran. Manut majuning jaman ingkang sampun nyawiji kaliyan modernisasi, wayang menika sakedhik ingkang seneng, utawi penikmatipun menika kathah namung tiyang-tiyang sepuh wonten ing kagesangan. Mila saking menika wonten jaman sakmenika kathah saking para penggarap wayang ingkang ndadosaken wayang supados wayang menika saged tansah dados tontonan saha tuntunan ingkang leres. Salah satunggaling inggih menika sakelompok tiyang penggarap wayang inggih menika “Wayang Kampung Sebelah”.
Wonten ing panaliten menika payerat milih neliti saking paguyuban “Wayang Kampung Sebelah”, amargi saged dipuntingali bilih wayang saking gaya paguyuban menika ingkang saweg “in” utawi ngetrand wonten ing kalangan masarakat kathah mliginipun babagan pewayangan. Wonten ing panaliten menika langkung dipunfokusaken dhumaten ggaya utawi wujud saking wayangipun menika piyambak, sanes saking pguyubanipun.

B.     Fokus Panaliten
Wonten ing panaliten menika ingkang dipunrembag langkung babagan saking wayang ingkang wonten ing “Wayang Kampung Sebelah”. Wayang menika dipunrembag saking pinten-pinten unsur, kadosta wujudipun, cariyosipun saha sebabipun wayang menika saged wonten ing masarakat. Fokus menika dipuntingali saking fenomena sosial ingkang wekdal sakmenika kathah tiyang wonten ing pagesangan mliginipun wonten ing Jawa, seneng kaliyan budaya-budaya ingkang sampun dipuninovasi saha dipunbumbui kaliyan unsur-unsur sanes. Unsur-unsur menika limrahipun ingkang masarakat kathah saged nampi, saha penyaji menika saged nyawijikaken kaliyan budaya ingkang wonten.

C.     Wosing Perkawis
Wonten pinten-pinten wosing perkawis ing panaliten menika, antawisipun:
1.    Kenging menapa “Wayang Kampung Sebelah” saged wonten ing masarakat?
2.    Kadospundi wujudipun “Wayang Kampung Sebelah”?
3.    Kadospundi cariyosipun wayang wonten ing “Wayang Kampung Sebelah”?

D.    Ancasing Panaliten
Ancasing panaliten wonten ing pirembagan menika antawisipun :
1.    Mangertos sebabipun “Wayang Kampung Sebelah” saged wonten ing masarakat.
2.    Mangertos kadospundi wujudipun wayang saking “Wayang Kampung Sebelah”
3.    Mangertos kadospundi cariyosing wayang wonten ing “Wayang Kampung Sebelah”

E.     Paedahing Panaliten
Paedahing panaliten menika antawisipun :
1.    Supados pamaos saged mangertos kenging menapa “Wayang Kampung Sebelah” saged wonten ing masarakat.
2.    Supados pamaos saged mangertos mangertos kadospundi wujudipun wayang saking “Wayang Kampung Sebelah”
3.    Supados pamaos saged mangertos mangertos kadospundi cariyosing wayang wonten ing “Wayang Kampung Sebelah”





BAB II
GEGARAN TEORI

A.    Budaya
Budaya ingkang sampun nyawiji kaliyan menungsa wonten ing padintenan kathah anggadhahi daya tarik ingkang saged dadosaken menungsa menika luhur saha ngakal. Amargi dipuntingali saking wujud aslinipun saking tembung budaya menika piyambak. Miturut Koentjaraningrat (2009: 146), tembung ‘budaya’ kapethik saking basa sansekerta imggih menika ‘buddayah’, wujud jamak saking ‘buddhi’ ingkang ateges ‘budi’ utawi ‘akal’. Mila saking menika sinten kemawon ingkang ngudi budaya wonten ing pagesangan padintenan bakal dados tiyang ngakal saha anggadahi budi.
Saking wujuding kabudayan menika saged ngasilaken pinten-pinten paedah babagan ingkang gayut kaliyan menungsa menika piyambak. Sejatosipun kabudayan menika wonten ing salebeting dhiri menungsa. Kabudayan menika kasil saking menungsa awujud solah bawa utawi tindak tanduk. Sedaya solah bawa utawi tindak tanduk menika dipuntata kanthi sae saha endah, saengga saged nemahi katentreman wonten ing gesang. Menawi kabudayan menika boten dipuntata, kabudayan ingkang wonten boten bakal dados luhur, malah kepara saged dados bomerang dhumateng menungsa piyambak.
Wontenipun kabudayan menika anggdhahi pinten-pinten wujud. Koentjaraningrat (2009: 150) mratelakaken bilih kabudayan menika paling boten anggadhahi tigang wujud :
1.    Wujud ideal yang sifatnya abstrak, tidak dapat diraba atau difoto, lokasinya dalam alam pikiran manusia/ berada dalam otak manusia.
2.    Sistem sosila terdiri atas aktifitas manusia yang berinteraksi satu dengan yang lainnya yang selalu menurut pola-pola tertentu berdasarkan adat tata kelakuan. Sistem sosial ini terjadi di sekeliling kita sehari-hari, dapat diobservasi difoto dan didokumentasikan.
3.    Kebudayaan fisik seluruh hasil total dari hasil fisik dan aktifitas, perbuatan dan karya manusia dalam bebrayan ageng maka sifatnya paling konkret. Berupa tanda-tanda atau hal-hal yang dapat diraba, dilihat dan difoto.




B.     Wayang
Wayang salah satunggaling kabudayan asli Indonesia sampun wonten saking jaman rumiyin. Piwulang luhur sarta wosing cariyos saged dipungambaraken saking pementasan ingkang dipunlampahi. Kabudayan wayang piyambak wonten ing Indonesia sasampunipun agami Hindu mlebet. Wonten relasi budaya saking tiyang Bangsa India ingkang mbekta kabudayan menika, saengga kabudayan wayang saged rembaka mliginipun wonten ing tlatah Jawa. Wayang menika dados saran ingkang efektif kngge myaraken agami Hindu wonten ing Indonesia. Cariyosipun kathah ingkang ngginakaken cariyos Mahabarata saha Ramayana.
Wayang wonten pinten-pinten jinisipun. Jinis ingkag populer sanget inggih menika wayang kulit kaliyan wayang golek. Wonten ing Jawa wayang kulit langkung kathah ing Jawa Tengah saha Jawa Timur. Wonten ing Jawa Barat ingkang kthah inggih menika wayang golek. Wontening pinten-pinten jenis wayang menika dadosaken Indonesia sugih babagan kabudayan mliginipun inggih menika wayang.
Wonten ing panaliten menika langkung condong wonten ing pirembagan ingkang gegayutanipun kaliyan wayang kulit.

C.     Wayang Kampung Sebelah
Wayang ingkang kawentar wonten ing masarakat inggih menika seni pertunjukan ingkang serius. Kabudayan masarakat ingkang kathah boten mangertos wosing cariyosipun. Amargi gaya, basa saha cariyosipun wayang menika taksih kaliyan gaya wonten ing jaman rumiyin. Mila saking menika kathah masarakat ingkang boten peduli kaliyan wayang kulit ingkang sejatosipun ngemu kathah piwulang agung ingkang saged dipunudi wonten ing padintenan.
Wontenipun gejala sosial kados mekaten, sakelompok seniman Solo nyiptakaken genre wayang enggal ingkang naminipun “Wayang Kampung Sebelah”. Genre menika saged dado genre ingkang dipuntampi dening masarakat kathah, mliginipun Jawa Tengah. Wonten ing “Wayang Kampung Sebelah” cariyos ingkang dpunbekta sante saha kathah humoripun. Cariyos ingkang dipunusung trep kaliyan kahanan masarakat wonten ing sosial. Ananging cariyos menika boten medal saking piwulang luhur ingkang saged kapendhet dados tuladha wonten ing pagesangan, bab Gusti, lan sanesipun. Mila saking menika paguyuban “Wayang Kampung Sebelah” anggadhahi tetembungan “mengungkap hal serius tidak dengan cara yang serius”. Adhedhasar tembung menika saben pementasan ingkang dipunlampahi dening paguyuban menika dipuntami dening masarakat kathah.
Cariyos ingkang dipunusung kadosta “Pangeran Sambernyawa, Mawas Diri Menakar Keberanian Menuju Perubahan”, “Jalan Buntu”, “Mawas Diri Menakar Berani”, lan sanesipun. Cariyos menika taksih wonten gegayutanipun kaliyan piwulang luhur wonten ing salebeting pagesangan masarakat. Babagan paraganipun ugi unik, paraganipun menika boten kadosta Werkudara, Janaka, utawi Kresna. Paraga ingkang wonten ing “Wayang Kampung Sebelah” ingih menika paraga ingkang wonten ing padintenan, kadosta Kampret, Karyo, Lurah Somad utawi Hansip Sodrun. Langkung-langkung wonten wayang ingkgn paraganipun Roma Irama sarta Inul Daratista. Inovasi saha terobosan menika dadosaken masarakat betah anggenipun ningali saha menggalih wayang, boten nglalekakem piwulang luhur saking wayang ingkang anggadhahi semboyan bilih wayang menika tatanan, tontonan saha tuntunan.





BAB III
CARA PANALITEN

A.    Jinising Panaliten
Wonten ing panaliten menika ngrembag babagan kabudayan medern ingkang sampun nyawiji wonten ing masarakat Jawa mliginipun. Panaliten menika ngginakaken jinising panaliten kualitatif . miturut Bodgan saha Taylor wonten ing Mokeng ( 2009: 3), panaliten kulaitatif inggih menika cara panaliten ingkng ngasilaken data deskriptif arpi tembung ingkang kaserat utawi kaucp dening manungsa, saha solah bawa ingkang saged dipuntingali. Dados, panaliten menika kalampahan langsung terjun wonten ing lapangan lan ngasilaken data deskriptif.
Kanthi panaliten kualitataif panyerat saged mangertos kanthi temen lan kadospundi sejatosipun kahanan ingkang gegayutan kaliyan kabudayan ingkang dipunteliti. Menawi data menika kirang kaliyan menapa ingkang dipunbetahaken wonten ing panaliten, panyerat kedah pados data supados menapa ingkang dados aosing anslisis saged dipunjangkepi.

B.     Data saha Sumber Data
Data wonten panaliten menika kapundhut saking pinten-pinten sumber. Sumber ingkang wonten antawisipun inggih menika informan saha data ingkang kapundhut saking pinten-pinten papan kadosta buku lan saha internet.
Informan ingkang dipundadosaken sumbering panaliten inggih menika sampun dipuntemtokaken rumiyin. Wonten ing panaliten menika informan kedah mengertos pinten-pinten babagan ingkang saged dipundadosaken data wonten ing panaliten. Sumbering data inggih menika informan pengaruh sanget kaliyan asiling pirembagan wonten ing panlaiten menika. Amargi informan menika ingkang sejatosipun mangertos kahanan wonten ing lapangan langsung. Panyerat kedah mendhet data ingkang lengkap saking informan sampun ngantos wonten babagan ingkang dipunlewataken.
Sumbering data sanesipun inggih menika saking media, antawisipun kadosta buku saha internet. Buku menika saged dipunanalisis saking wosing ingkang gegayutan kaliyan panaliten menika iggih menika ngrembag “Wayang Kampung Sebelah”. Buku menika salah satunggaling sumber ingkang ajeg lan tetep datanipun menawi dipuntingali wekadal kapan mawon. Panyerat kedah mangertos buku ingkang trep kaliyan pirembagan panaliten, supados data ingkang kapundhut boten melenceng saking ancasing panaliten.
Sumber sanesipun inggih menika internet. Internet menika salah setunggaling sumber ingkang gampil dipuntemokaken kangge mados data wonten ing panaliten. Ananging wujudipun data wonten ingkang boten trep kaliyan ancas menawi data ingkang dipunpados wonten ing intrenet boten jangkep. Kanthi jejaring sosial menika panyerat saged mados data ingkang wiyar saking pinten-pinten point ingkang dipunbetahaken. Boten kawates pados data, data ingkang dipunprelukaken saged dipunpendhet saking internet knthi alamat ingkang sah.

C.     Cara Ngempalaken Data
Ngempalaken data inggih wonten ing panaliten menika saking pinten-pinten cara ingkang saged kalapmpahan. Caranipun inggih menika:
a.    Nemtokaken informan
Kados menapa ingkang dipunandharaken wonten ing nginggil, informan wigati sanget wonten ing pirembagan panaliten menika. Informan ingkang kapundhut kedah mengertosi pinten-pinten babagan ingkang gayut kaliyan panaliten “Wayang Kampung Sebelah”. Saking pinten-pinten aspek kedah dipuntemtokakaen supados informan menika temen anggenipun pating data. Sejatosipun nemtokakaen informan menika kedah cermat, amargi informan menika nemtokaken ugi saking asiling data saha informan sanes menawi wonten informan ingkang dipunpendhet salajengipun. Pinten-pinten data saking informan kedah dipunsaring kanthi analisis data ingkang mateng, sipados boten medal saking wosing pirembagan.
b.    Pengamatan
Cara ngempalaken data sanesipun inggih menika ngamati. Ngamati wonten ing panaliten menika boten namung ningali anaging mahami sarta menggalih saha dipunpikir kadospundi amrih saenipun. Pengamatan menika saged langsung saha saged boten langsung. Langsung inggih menika ningali langsung kadospundi kahanan saha pagelaran ingkang dipunlampahi dening “Wayang Kampung Sebelah”. Pengamatan kanthi langsung menika kedah dipunmaksimalaken amargi limrahipun pengamatan langsung kadosta ningali pagelaran jarang dipuntemoni wonten padintenan. mila saking menika data ingkng wonten kedah jangkep saha sampurna.
Pengamatan kanthi boten langsung kadosta ningali wonten ing objek ingkang dipunteliti wonten ing video rekaman, internet, lan sanesipun. Pengamatan boten langsung saged dipunlampahi kapan mawon, manut kabetahan panyerat anggenipun pados data supados data menika langkung mantep saha cetha.
c.    Wawancara
Wawancara menika kedah wonten informan ingkang sampun siap angenipun dipunpenhdet data saking panyerat.  Panaliten menika kanthi emik, ingih menika mangertosi kabudayan kanthi natural, boten dipundamel supados kabudayan menika trep kaliyan menapa ingkang dipunajengaken. Dados saged dipunsebat panaliten wonten ing piremabagan kabudayan menika kanthi “apa adanya”. Mila saking menika cara ngempalaken data kanthi wawancara dipunajengaken saged paring data ingkang asli saha natural supados ancasing panaliten menika saged maksimal. Wawancara menika kedah cermat, boten pareng wonten data ingkang kelewat saking pinten-pinten point pirembagan.

D.    Pirantining Panaliten
Wonten panaliten menika panyerat ugi mbetahaken piranti supados panaliten menika lancar saha saged total. Piranti-piranti menika dipunbetahaken sanget wekdal panyerat mendhet data saking sumbering data. Piranti-piranti menika antawisipun:
·      Buku catetan, inggih menika kangge nyerat sedaya informasi ingkang kapendhet saking informan utawi sumber sanes
·      Internet, dipunginakaken kangge pados data menawi data menika kirang jangkep saking sumber ingkang wonten
·      Buku sumber, kangge bahan rujukan utawi adhedhasar panyerat nliti kabudayan ingkang dipunrembag
·      Recorder, inggih menika piranti kangge ngrekam babagan ingkang dipunbetahaken mliginipun swara. Inggih menika kadosta kangge ngrekam informan wekdal dipunwawancar.
·      Video, kangge ningali langsung kadospundi adegan utawi pagelaran saking objek panaliten inggih menika “Wayang Kampung Sebelah”.


E.     Cara Nganalisis Data
Data wonten panaliten menika ngginakaken panaliten kualitataif. Kanthi kulaitataif menika analisis ingkang katindakaken saged ngginakakn deskriptif etnografik. Analisis deskriptif etnografik inggih menika analisis ingkang ngandharaken subjek panaliten, tindak tandukipun sarta cara matur ingkang wonten ing subjek panaliten. Saking analisis menika ngandharaken bilih panaliten menika mbetahaken data ingkang natural saha asli boten wonten ewah-ewahan saking wujudipun budaya, ingkang salajengipun dipunlaporaken asli ingkang asli. Analisis menika kedah trep kaliyan jinising panaliten ingkang kalampahan. Kanthi trep saking jinis saha cara analisisipun, panaliten ingkang kalampahan saged mlampah kanthi maksimal saha ngasilaken data ingkang prayogi.

F.      Cara Ngesahaken Data
Caranipun ngesahaken data wonten ing panaliten menika inggih menika ngginakaken teknik triangulasi. Teknik triangulasi inggih menika pemeriksaan data ngagem sedaya perkawis ingkang asalipun saking sanjawining data, saperlu kangge ndnhingaken saha njumbuhaken kaliyan data ingkang sampun dipunkempalaken. Teknik triangulasi wonten kalih jinisipun, inggih menika:
·      Triangulasi metode : nandhingaken data wawancara kaliyan asiling panaliten
·      Triangulasi sumber : nandhingaken informan setunggal kaliyan informan sanes.
Kanthi cara triangulasi menika dipunajengaken data ingkang wonten saged langkung leres saha valid manut kaliyan sumber ingkang wonten.




DAFTAR PUSTAKA

Endraswara, Suwardi. 2003. “Metodologi Penelitian Kebudayaan”. Yogyakarta: GADJAH
MADA UNVERSITY PRES

http://wayangkampung.blogspot.com/

 



Afwaz Muhamad Afif (11205244040)



Tidak ada komentar:

Posting Komentar